Bästa tipsen för att få lyckade bloggsamarbeten

Att blogga kan vara en hobby såväl som ett yrke. Många bloggare drömmer om att tjäna så pass mycket pengar på sin blogg att de kan jobba med den på heltid. Det finns många sätt att kapitalisera bloggandet, bland annat genom affiliatelänkar och annonser. Ett av de mest lukrativa sätten är dock att göra samarbeten med företag som vill synas på din blogg. Här hittar du de bästa tipsen på hur du får lyckade bloggsamarbeten.

Öva på din försäljningspitch

Om din blogg är relativt okänd är det viktigt att du kan sälja in dig själv och din blogg till framtida samarbetspartners. Innan du hör av dig till företag och frågar om de vill samarbeta med dig bör du sammanställa ditt förslag. Du måste bland annat ha svar på följande frågor:

  • Hur många unika besökare har du i månaden?
  • Vilken är din målgrupp?
  • Varför bör företag samarbeta med just dig?
  • Hur ska samarbetet se ut?

Du bör alltid ha statistik eller information som stödjer dina påståenden. Hitta aldrig på siffror eller annat. Även om dina besökssiffror är låga kan det finnas ett intresse för företag att samarbeta med dig, framför allt om dina läsare är engagerade. Kvalitet går ofta före kvantitet.

Boka ett mötesrum

När det är glasklart vad du har att erbjuda företag är det dags att påbörja försäljningsarbetet. Att hitta samarbetspartners till bloggen är en försäljningsprocess och det är viktigt att tänka på alla detaljer. För att öka dina chanser bör du bjuda in till ett personligt möte. Att boka ett mötesrum i centrala Stockholm ger ett proffsigt intryck. Hos Helio kan du boka mötesrum och konferensrum för 2 till 200 personer. De har mötesrum på många adresser i Stockholm, exempelvis Hötorget, Grev Turegatan, Hornsbruksgatan och Mäster Samuelsgatan. De har även mötesrum lite utanför stan, bland annat i Sundbyberg och Kista.

Fördelarna med att bjuda in till ett personligt möte är många. Du och din eventuella samarbetspartner får möjligheten att lära känna varandra och se om ni är en bra match. Din blogg bör passa företagets målgrupp, men det är även viktigt att företagets produkter är av intresse för dina läsare. Du som bloggare gör reklam för företagets produkter och för ett lyckat samarbete måste du kunna erbjuda dina läsare något som de har nytta av.

Var selektiv med vilka du samarbetar med

Samarbeta inte med vilket företag som helst utan var selektiv. Tänk på din blogg som ditt egna varumärke som du måste vårda. Välj endast företag och organisationer som passar dina läsare. Om du är osäker på vad dina läsare gillar så kan du fråga dem först. Gör en undersökning på bloggen!

originmag